Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö
Hansel on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, jonka tavoitteena on lisätä julkishallintoon tuottavuutta vaikuttavilla hankinnoilla. Hanselin asiakkaita ovat muun muassa ministeriöt ja niiden alaiset virastot, kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, yliopistot ja korkeakoulut, Keva ja seurakunnat sekä lisäksi sellaiset julkisoikeudelliset laitokset, joihin valtio tai kunta käyttää määräysvaltaa.
Hanselin omistavat valtio (65 %) ja Suomen Kuntaliitto (35 %). Yhtiön rooli ja tehtävä yhteishankintayksikkönä on määritelty julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä, Hansel Oy:tä koskevassa laissa ja valtion hankintastrategiassa. Valtion puolesta omistajaohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö.
Hansel rahoittaa toimintansa toimittajilta perittävällä yhteishankintojen palvelumaksulla ja asiantuntijapalvelujen myynnillä. Palvelumaksu, joka perustuu asiakkaiden tekemiin hankintoihin, voi olla suuruudeltaan enintään 1,50 prosenttia. Keskimääräinen palvelumaksu vuonna 2024 oli 0,83 prosenttia (0,85 prosenttia vuonna 2023).
Hanselin omat hankinnat olivat 5,6 miljoonaa euroa vuonna 2024. Hankinnoissa hyödynnetään yhtiön yhteishankintoja aina, kun se on mahdollista. Jos hankintaan soveltuvaa puitejärjestelyä tai dynaamista hankintajärjestelmää ei ole saatavilla, tehdään hankinnat yhtiön prosessien mukaisesti.
Verojalanjälki
Organisaatio
Hanselin organisaation muodostaa 142 asiantuntijan henkilökunta. Hallituksen valitsee yhtiökokous ja sen puheenjohtajana toimii varatuomari Antti Neimala ja varapuheenjohtajana Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Hanna Tainio, jäseniä ovat head of procurement Antti Laakso, Aalto-yliopistosta, Hyvinkään kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen ja Työterveyslaitoksen pääjohtaja Antti Koivula. Lisäksi hallituksen kokouksiin on osallistunut henkilöstön edustajana kategoriapäällikkö Minna Isoherranen, jolla on läsnäolo- ja puheoikeus. Hallituksen jäsenet eivät ole yhtiön toimivan johdon jäseniä.
Hallitus nimittää johtoryhmän yhtiön toimitusjohtajan esityksestä. Johtoryhmässä oli vuoden 2024 lopussa toimitusjohtaja mukaan lukien kuusi henkilöä: toimitusjohtaja Anssi Pihkala (s. 1963), talousjohtaja Kirsi Koivusaari (s. 1966), lakiasianjohtaja Eija Kontuniemi (s. 1966), asiakkuusjohtaja Maritta Mäkelä (s. 1965), kategoriajohtaja Susanna Närvänen (s. 1963) ja digitaalisten palveluiden johtaja Mikko Saavalainen (s. 1979).
Yhtiön hallituksen ja johtoryhmän nimittämisessä noudatetaan valtion omistajaohjauksen periaatteita, jotka varmistavat muun muassa tasa-arvon toteutumisen. Päätöksenteossa noudatetaan Suomen osakeyhtiölakia ja Hanselin yhtiöjärjestystä. Yhtiön toimipiste sijaitsee Helsingissä, Postitalossa. Hanselilla ei ole toimintaa ulkomailla.
Hanselin jäsenyydet yhdistyksissä vuonna 2024:
- Elinkeinoelämän keskusliitto EK
- Finnish Business & Society, FIBS
- Helsingin seudun kauppakamari
- Palvelualojen työnantajat PALTA
- Procom viestinnän ammattilaiset ry
- Sisäiset tarkastajat ry
- Suomen liikematkayhdistys FBTA ry
- Suomen Markkinointiliitto ry
- Suomen osto- ja logistiikkayhdistys LOGY ry
Liiketoiminta
Hanselin liiketoiminta on jaettu kolmeen alueeseen: yhteishankintoihin, kilpailutuspalveluihin sekä hankintatoimen kehittämispalveluihin. Yhteishankintayksikkö edistää toiminnallaan julkisen hallinnon tuottavuutta, laadukkaiden julkisten hankintojen tekemistä ja toimittajien tasapuolista kohtelua. Hanselin tavoitteena on järjestää tarjouskilpailut siten, että markkinat toimivat tehokkaasti ja kilpailua syntyy. Liiketoimintaan liittyviä riskejä käsitellään säännöllisesti yhtiön johtoryhmässä ja hallituksessa.
Hanselin liiketoiminnan alueet
Yhteishankinnat
Yhteishankinnat tarkoittavat puitejärjestelyjä ja dynaamisia hankintajärjestelmiä, joiden kautta Hanselin asiakkaat voivat hankkia tuotteita ja palveluita. Yhteishankintasopimuksissa sovitaan yleiset ehdot, kuten hankinnan kohde, hinnat sekä osapuolten vastuut ja velvoitteet. Käyttämällä Hanselin sopimusta asiakas voi varmentaa hankinnan lainmukaisuuden, asemansa turvaavat sopimusehdot sekä helpottaa sopimus- ja toimittajahallintaa. Hansel tarkastaa yhteishankinnoissa toimittajien soveltuvuuden ja valvoo myös sopimuskaudella toimittajan sopimus- ja yhteiskunnallisten velvoitteiden noudattamista sekä toimittajan vakavaraisuutta.
Säästöjä syntyy, kun tuotteita ja palveluita kilpailutetaan kerralla riittävän suurille hankintamäärille ja mahdollisimman monen asiakkaan tarpeisiin. Yhteishankinnat tuottavat julkishallinnolle huomattavia säästöjä sekä hankintojen hinnoissa että prosessikustannuksissa.
Kilpailutuspalvelut
Kilpailutuspalvelut ovat tarpeen, kun hankinnan kohteesta ei ole tarjolla yhteishankintaa. Hanselin kilpailuttamiskonsultit ja juristit ovat perehtyneet julkisiin hankintoihin, kilpailuttamiseen ja sopimusoikeuteen. Palvelun käytöllä asiakas voi varmistua siitä, että hankinnat kilpailutetaan sääntöjen mukaisesti, mahdollisimman hyvillä sopimusehdoilla sekä niin, että hinta-, laatu- ja vastuullisuustekijät on otettu huomioon. Tämä vapauttaa asiakkaan työaikaa muihin tehtäviin, pienentää hankintayksikön riskejä ja edistää parhaiden käytäntöjen jakamista.
Hankintatoimen kehittäminen
Kehittämispalvelumme tähtää asiakkaiden hankintatoiminnan tehostamiseen ja tuloksellisuuden parantamiseen. Asiakastoimeksiannoissa pääroolissa ovat kehityspäälliköt, mutta käytettävissä on Hanselin koko osaaminen. Kehittämispalvelut voivat liittyä jonkin asiakkaan hankintatoimessa esiintyvän ongelman ratkaisemiseen tai palvelu voi olla kokonaisvaltaista hankintojen ohjauksen, organisoinnin tai toteutuksen analysointia, kehittämistä ja muutosjohtamista sekä henkilöstön valmentamista. Kehittämistoimeksiannon sisältö räätälöidään aina tapauskohtaisesti asiakkaan toiveiden mukaan ja se toteutetaan tiiviissä yhteistyössä.
Sinua voi myös kiinnostaa
Kasvustrategiaplussa tavoittelee säästöjä
Hanselin hallitus uudisti vuonna 2023 aloitettua kasvustrategiaa.
Yhteishankintojen kehitys
Vuonna 2024 oli yhteishankinnoissa kilpailuttamisen suhteen edellistä vuotta aktiivisempi.